Facebook først – skolearbeidet får vente
• Reportasje fra St. Hallvard
Voksne påstår at ungdom i dag er late og ikke tar skolen alvorlig. Vi befinner oss på St. Hallvard Videregående Skole, en stor skole i Lier med 750 elever. Skolens aula er full av folk - all slags folk. Noen spiser, noen sjekker Facebook, noen diskuterer hvor deilig den nye OnePiecen er, mens andre gjør faktisk lekser. Noen få i alle fall. I denne reportasjen vil vi prøve å finne ut hvor mange som faktisk tar skolen seriøst, og hvor mange som bare bruker skolen som et oppholdssted, før det "virkelige livet" begynner.
Tre elever passerer oss. De ser blide og opplagte ut, men hva med skolearbeidet? "Jeg tar skolen seriøst", sier Matilde Fogstad Vold, men legger til at hun nokså ofte sitter på nettsider som Facebook i timene. Det er hun ikke alene om. Taran Vilde Berg Døviken skyter inn at hun også sliter med å konsentrere seg i timene, når fristelsene står i kø på PC-en. "Så du tar ikke skolen så veldig seriøst?", spør vi. "Jo da, jeg gjør det. Men ikke før semesteret nærmer seg slutten og det går opp for meg at jeg faktisk må jobbe for å få gode karakterer. Og da er det jo for sent", sukker hun oppgitt. Dette er en holdning som vi vet av egen erfaring er veldig vanlig - elevene tror de kan utsette alt så lenge som mulig, og at gode karakterer kommer rekende på en fjøl. Men slik er det ikke. Man må fordele arbeidet utover hele semesteret, og jobbe jevnt og trutt. Ellers blir det vanskelig å ta det igjen.
Taran Vilde Berg Døviken (t.v) og Matilde Fogstad Vold.
Skole er ikke bare jobb hele tiden, men også mye moro
Den siste i trekløveret, Dag Fredrik Bruflot, kjenner seg også igjen. "Jeg gjør faktisk aldri lekser, men jeg tar skolen alvorlig når jeg er her. Hjemme er det altfor lett å miste fokus og gjøre andre ting, istedenfor skolearbeid". Han drar hånda gjennom håret før han fortsetter; "jeg leverer alle viktige arbeider, men det er bare for å ikke få nedsatt i orden". Karakterkortet hans viser imidlertid at han i alle fall gjør ordentlig arbeid når han først setter i gang.
Dag Fredrik Bruflot. Vanskelig valg - boka eller PCen?
Mange ser på skolen som et møtested - hvor man hovedsakelig har det gøy og er med venner, og ikke arbeider. Men noen lyspunkt er det jo; rundt om i aulaen ser vi også hardtarbeidende elever som gjør en innsats. De vet at det lønner seg. "Hva er det som gjør deg til en av de få som faktisk jobber med skolearbeid her i aulaen?", undrer vi. Lise Nilsen nøler ikke lenge før hun svarer; "jeg vet at det er viktig å fordele arbeidet, og at det ofte er altfor mye å gjøre, og altfor lite tid når man kommer hjem. Så det er viktig å utnytte tiden på skolen godt". Vi lurer på hva intensjonen hennes er, og om hun har noen spesielle yrker i tankene for fremtiden. "Jeg har veldig lyst til å bli dyrlege, og for å komme inn på dette studiet, må man ha veldig høye karakterer. Så det er drømmen om å bli det jeg har lyst til, som driver meg". Det er kanskje denne drivkraften mange norske skoleelever i dag mangler. De har ingenting å strebe etter - ingen drøm å følge. Dette gjør at mange ofte faller utenfor og ikke forstår alvoret.
Elever er som et velkjent produkt fra Malaco - "godt og blandet". Bare ved å se seg rundt, oppdager man alt fra superseriøse elever, til de helt uinteresserte ungdommene som bare ser på skolen som et oppholdssted. PC-en er både et nyttig hjelpemiddel, samtidig som den er et enormt distraheringsmoment. Det er de elevene som klarer å "holde seg selv i tøylene" og ha selvdisiplin som mestrer denne utfordringen. Vi håper at denne gruppen blir større og større, for dagens ungdom er jo tross alt vår fremtid.
Skrevet av Victoria Ask og Nooria Akbar
Kjempeflott reportasje! Fin struktur på teksten, dette har dere jobbet grundig med.
SvarSlettSynk bra reportasje Nooria og Victoria!! You rock!!! :)
SvarSlett